پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204134
جاش ارنست: پرداخت بدهي ايران ربطي به پنج شهروند آمريکايي ندارد
تاریخ انتشار : 1394/10/30 07:36:48
نمایش : 1748
سخنگوي کاخ سفيد گفت: پرداخت پول به دولت ايران براساس شکايت اين کشور در ديوان لاهه صورت گرفت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از گروه بين‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پايگاه اينترنتي کاخ سفيد،خبرنگاري پرسيد ما در روز يکشنبه متوجه شديم آمريکا يک ميليارد وهفتصد ميليون دلار به دولت ايران پرداخت کرده است.آيا اين مرتبط با توافق براي آزادي زندانيان آمريکايي بود؟

جاش ارنست گفت:اين دقيقا نتيجه روند طولاني رسيدگي به ادعا در ديوان لاهه بود. در سال 1979 انقلاب ايران روي داد که  موجب تيره شدن روابط ما گرديد. قبل از اين انقلاب،دولت آمريکا با دولت وقت ايران به توافق رسيده بود حدود چهارصد ميليون دلار تجهيزات نظامي به دولت ايران بدهد.

زماني که انقلاب روي داد اين تجهيزات به ايران داده نشد و ما پول ايران را نيز پس نداديم. اين پول در حساب توقيف شده قرار گرفت و ايراني ها بيش از سي سال است که اين ادعا را در لاهه مطرح کردند تا اين چهارصد ميليون دلار را بدست آورند.

وي گفت:  اين راه حل که ما با آن موافقت کرديم به اين صورت بود که چهارصد ميليون دلار را پس دهيم و همچنين يک ميليارد دلار به عنوان سود آن را پرداخت کنيم.علت اين که اين توافق بسيار خوبي براي ماليات دهندگان است اين است که پرداخت سود پول مي توانست بسيار بيشتر از اين باشد.

ايراني ها بدنبال  پرداخت هفت تا هشت ميليارد دلار براي سود بودند و اين نشان دهنده آن است که چگونه منافع ماليات دهندگان (آمريکايي) به خوبي با رسيدن به اين توافق تامين شد.

خبرنگاي پرسيد وزارت امور خارجه آمريکا از پرداخت اين پول به دولت ايران درست قبل از ترک هواپيماي حامل زندانيان آزاد شده آمريکايي خبر داد.آيا اين کاملا اتفاقي بود؟

جاش ارنست گفت:‌ ما به وضوح گفتيم اين کاملا اتفاقي نبود.حقيقت اين است فرصت هاي ديپلماتيک به وجود آمد.

خبرنگار گفت: پال رايان (رئيس مجلس نمايندگان آمريکا )گفته است اين به نوعي باج دادن براي آزادي زندانيان بوده است.

جاش ارنست گفت: او اشتباه مي گويد.حل موفقيت آميز نگراني هاي ما درباره برنامه هسته اي ايران فرصت هاي متعدد ديپلماتيک به وجود آورد که آمريکا از آنها استفاده کرد.

ما از اين گشايش و تعامل بيشتر ديپلماتيک استفاده کرديم تا آزادي پنج شهروند آمريکايي را بدست آوريم که به صورت ناعادلانه در ايران در بازداشت بودند.

ما از اين گشايش ديپلماتيک استفاده کرديم تا ادعاي طولاني مدت مالي ايران عليه آمريکا را حل کنيم طوري که درنهايت ميلياردها دلار، شش تا هفت ميليارد دلار براي ماليات دهندگان آمريکايي صرفه جويي شده است.

بنابراين دولت ديپلماسي اصولي سختي را دنبال کرد که منجر به امنيت بيشتر براي مردم آمريکا و پيشبرد موثرترمنافع آمريکا به نسبت اقدام نظامي شد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html